De werkwijze
De basis van een goede ontwikkeling ligt in liefdevolle aandacht en zorg voor elk kind. Medewerkers kijken en luisteren goed naar de kinderen kijken, omdat kinderen – hoe jong ook – zelf vaak goed aangeven hoe ze zich voelen en wat ze willen. Een respectvolle houding naar het kind is de basis van het communiceren met kinderen waarbij we uitgaan van gelijkwaardigheid.
Verzorging
De kinderen worden goed verzorgd; drink- en verschoningsmomenten bij de baby’s zijn intense aandachtsmomenten waarbij contact met het kind van belang is. Leidsters geven bijvoorbeeld niet meerdere kinderen tegelijk een fles.
Creativiteit
Daarnaast bieden de leidsters de mogelijkheid aan de kinderen om zich creatief te kunnen uiten. De leidster kan bijvoorbeeld materiaal aandragen waar de kinderen mee kunnen werken of wat ze kunnen ervaren. Bij de creativiteit staat het proces en de ervaring voorop; het gaat niet in de eerste plaats om het eindresultaat en klare producten.
Dagelijkse gang van zaken
Onze werkwijze vindt plaats binnen een duidelijke structuur, dit biedt kinderen veiligheid. Voor baby’s geldt een eigen slaap- en eetritme (in overleg met ouders), bij de dreumessen en peutersgroepen zijn er vaste drink-, eet-, slaap- en speelmomenten. Kinderen worden betrokken bij de dagelijkse handelingen zoals brood ophalen, fruit klaar maken, in de moestuin werken, opruimen e.d.
Buitenspelen is belangrijk en gezond voor kinderen en doen we in principe elke dag. We hebben een grote, prachtige en uitdagende (beleef)tuin.
Pedagogisch beleidsplan
Voor het kinderdagverblijf is een eigen pedagogisch beleidsplan ontwikkeld. We werken hierbij volgens de visie van de pedagogiek van Reggio Emilia en Emmi Pikler en maken bewuste (en dus vaak andere) keuzes in ons beleid. In onze werkwijze zijn kunst, cultuur en natuur belangrijke aspecten. Download hier het pedagogisch beleidsplan.